Saptamana trecuta am inceput o serie de articole intitulata Bijuteriile etnice. In primul articol al acestei serii am prezentat la modul general ce inseamna bijuteriile etnice. Astazi va invit sa lecturati un interviu cu Kiti (Cristina), creatoare de bijuterii si accesorii handmade, - a carei colectie de bijuterii etnice le-am admirat de cand le-am descoperit si le admir din toata inima si in prezent.
1. Buna ziua, Cristina. Multumesc ca ai acceptat sa iei parte la acest mic proiect. Pentru cititorii mei care inca nu te cunosc si nu iti cunosc creatiile as dori mai intai sa te rog sa ne faci o scurta prezentare aceea ce inseamna “Kiti”. Ma intereseaza in special cum ai ajuns sa creezi accesorii handmade, daca e doar un hobby pe langa un serviciu de zi cu zi sau nu, si ce planuri de viitor ai legate de aceasta activitate creativa.
Cu margelele sunt prietena de cand ma stiu. Mi-au placut de mica si cum am fost botezata destul de marisoara (2 ani) singurul lucru la care n-am vrut sa renunt in momentul introducerii in cristelnita au fost niste margelede sticla albastre pe care le purtam la gat asa ca relatia mea cu margelele a fost binecuvantata de Dumnezeu. Lucrul de mana m-a pasionat tot de mica dar ar fi prea mult de povestit. Mai serios am inceput sa creez in facultate bijuterii de piele si textile pe care le vindeam la colegi, apoi a urmat o pauza, timp in care am trecut la confectionarea hainutelor pentru copii cusute sau tricotate si a jucariilor pentru cele doua fetite ale mele pe care le-am nascut in primul si ultimul an de facultate. Lucrul handmade m-a insotit de-a lungul vietii, imi incropeam bijuterii din tot felul de materiale doar din placerea de a crea ceva iar in 2009 am aflat de comunitatea Breslo si am deschis magazinul Kiti. Pentru mine handmade inseamna hobby dar si terapie pentru ca atunci cand incep sa lucrez ma izolez intr-o lume in care necazurile si problemele nu au acces. Ma detasez de tot stresul exterior si ma pierd intr-o lume minunata. Ca proiecte de viitor, astept sa treaca si restul anilor pana la pensie (nu multi) ca sa am timp sa lucrez in voie.
2. In portofoliul tau exista o bogata varietate de accesorii, dintre acestea remarcandu-se in mod deosebit cele din categoria “Etnic”. Totodata, in prezentarea magazinului tau de pe Breslo marturisesti ca ai o anumita slabiciune pentru stilul etnic. De unde aceasta fascinatie?
Am fost o adolescenta norocoasa care la varsta de 17 ani am avut norocul sa vizitez o tara Araba, sa-i admir cultura si sa port obiecte traditionale create de localnici. Eram tocmai la varsta la care orice lucru deosebit si orice sentiment puternic lasa urme iar la mine acestea au fost din plin. Trebuie sa mentionez ca aceasta calatorie s-a petrecut in anii 73-74 pe vremea comunismului, cand o excursie la Chisinau era un eveniment deosebit iar o calatorie dincolo de granitele Europei era un vis iar pentru mine la 17 ani acest vis a devenit realitate. Atunci m-am indragostit de acele creatii handmade deosebite prin colorit, modele si tehnici de lucru, creatii care desi nu erau perfecte aveau un farmec aparte. In afara de acestea nu cu mult timp inaine (la 13-14 ani) luasem contact datorita tatalui meu, cu arta Africana care-mi deschisese intr-un fel gustul pentru bijuteriile, mastile si statuetele tribale (moment in care am cochetat cu sculptura mastilor) si cu obiectele traditionale japoneze care pentru acea varsta erau fascinante.
3. Pofta vine mancand. Inspiratia vine studiind. Cat este de valabil acest dicton in cazul tau? Ai obiceiul de a studia stiluri si tehnici inainte de a confectiona un anumit accesoriu sau te arunci inainte si dai frau inspiratiei de moment sau improvizatiei?
Se poate spune ca pofta vine mancand dar nu pot afirma ca in cazul meu inspiratia vine din studiu ci mai degraba pofta de studiu vine din studiu iar inspiratia este un dar divin.
Bijuteriile etnic le-am avut in suflet mereu dar colectia ETNIC s-a insinuat pe negandite in magazin si pentru ca primele bijuterii etnic s-au vandut mai greu, mi-am dat seama ca trebuie sa fac mai atractiva prezentarea pentru ca acest stil sa fie remarcat.
Atunci am inceput cautarile pe internet pentru incadrarea creatiilor mele intr-un stil etnic, pentru prezentare si exemplificare prin poze initial din considerente de marketing, apoi pe masura ce descopeream noi culturi devenea tot mai pasionant. Ulterior, cand intamplator auzeam despre o populatie sau un trib necunoscut mie pana in acel moment incepeam sa caut pe internet caracteristici etnice pentru a le transpune in bijuterii. Adunam date despre cultura respectiva si poze pe care sa le pot folosi in colaje. Ma interesau in principal materialele si elementele etnice caracteristice in rest creatia tinea de inspiratia de moment.
Deci n-au fost idei acumulate, planuri, proiecte ci numai o dragoste pastrata in suflet de ani de zile si materializata in aceste bijuterii.
4. Pentru a crea bijuteriile tale etnice ai studiat, desigur, stilul. Cum s-a facut acest studiu? Sustinut si orientat sau pur si simplu ca urmare a unei atractii personale si, deci, implicit. Ai studiat ‘in situ’ (pe teren) vreuna dintre culturile ale carei elemente le-ai abordat in creatiile etnice? Sau ai facut un studiu bazandu-te pe informatii din carti sau de pe Internet? Sau poate ambele?
Cine se apuca de o astfel de colectie incepe cu documentarea apoi crearea modelelor si in final achizitionarea materialelor si confectionarea accesoriilor. La mine toate au fost in ordine inverse asa cum am mai spus. Am adunat materiale pentru frumusetea si naturaletea lor, pentru ca unele mi s-au oferit si asa ceva nu se refuza, apoi am creat bijuteriile potrivite materialelor si in final m-am documentat pentru a le putea incadra intr-o anumita cultura.
Cele tuarege si arabe le aveam in suflet, la fel si cele africane, iar cele amerindiene le-am aprofundat pe internet. Dar niciodata nu am copiat un model etnic ci documentarea se opera la nivel de materiale si trasaturi esentiale. In plus este documentarea privind cultura de influenta folosita la descrierea produsului si care este o completare mai recenta . Degeaba spun eu ca un produs este de influenta Hopi sau Navajo daca cei care viziteaza magazinul nu cunosc aceste popoare si atunci m-am gandit sa fac aceste completari. In concluzie documentarea este secundara actului de creatie.
5. Atunci cand ai inceput sa confectionezi bijuterii etnice cat ti-a fost de usor sau de greu sa iti procuri materialele necesare? Ai mers pe ideea de materiale originale, aduse din zonele respective, sau pe improvizatii cu materiale asemanatoare? E importanta forma (materialul) sau ideea, ceea ce se transmite?
In privinta materialelor in mare parte le aveam deja si pot spune ca aceasta colectie a plecat in principal de la materiale. Unele erau aduse din Algeria cu multi ani in urma mai ales margelute de coral de 2mm, margelute din argint brut sau alama, altele le aveam in special de la mama sau de la bunica - respectiv blana si coditele de hermina, un accesoriu pe care l-am intalnit cu predilectie la tribul Hopi, melcii Cypraea moneta (Money Cowry), margele de os si fildes pe care le-am regasit la tribul Navajo, mai ales margelele de os suveica, placute de corn si multe margele de nisip, folosite de amerindieni in broderii tematice, apoi semintele de asai le-am cumparat de pe Breslo dar le-am regasit in bijuteriile traditionale ale triburilor indienilor amazonieni. De la o prietena am primit niste felii de melci Lambis pe care le-am pastrat nestiind ce sa fac cu ele pana cand am vazut videoclipul cantecului peruan Ananau iar la unul dintre cantareti am regasit feliile mele de melci in bijuteriile sale etnice si asa s-a nascut setul Ananau de influenta peruana. Pentru autenticitate folosesc intotdeauna materialele naturale specifice zonelor respective indiferent de unde le procur. Mai mult, exemplific prin poze originale caracteristicile etnice pe care le folosesc in bijuterii. Cred ca sunt la fel de importante si materialele si idea transmisa. Singura abatere de la aceasta regula de baza au fost mastile de la setul Tamira care trebuiau sculptate in lemn dar cum participam la un concurs si cum timpul era masurat am ales varianta mai rapida si le-am facut din lut polimeric.
6. Dintre creatiile tale in stil etnic ai vreuna favorita? Sunt unele dintre ele costruite pentru anumite persoane sau sunt pentru cine “se nimereste”? Sau ai, poate, o anumita cultura favorita ale carei elemente esentiale ai incercat sa le surprinzi in creatiile tale?
Personal lucrez de dragul creatiei si nu in mod special pentru cineva dar cu siguranta fiecare bijuterie isi va gasi la un moment dat cumparatorul.
Am specificat si mai sus ca preferate sunt cultura araba in special tuarega si cea amerindiana. Dar imi place mult si cea egipteana care are cu totul alt stil. In timp ce primele doua sunt mai simple, mai naturale, mai brute, cele egiptene sunt mai elevate mai luxoase, folosind si materiale mai pretioase in special turcuazul si lapislazuli iar ca metal aurul. Africanii folosesc bijuteriile simple, coliere din margele de nisip sau din rondele de coral, os, fildes, turcuaz, de cele mai multe ori puse unul peste altul.
Preferatele mele pe care le si port in stil african, 3-4 odata, sunt Amintiri berbere care se afla in portofoliu si Miss Navajo colier pe care in final l-am scos de la vanzare pastrandu-l pentru mine dar a ramas in portofoliu. Mai am cateva preferate dar pe care datorita varstei nu-mi mai pot permite sa le port dea ceea le-am lasat la vanzare cum ar fi Tamira , Hopi 3, Ananau si cele de influenta Peruana.
7. Ce crezi ca exprima bijuteriile etnice? Au ele o semnificatie in lumea moderna sau sunt doar alte accesorii mai mult sau mai putin colorate?
Bijuteriile Etnice nu sunt simple accesorii ci semnifica intoarcerea la origini, legatura omului cu natura, autenticitatea, frumusetea naturala intr-o lume sufocata de artificial. Nu mai vorbesc de incarcatura spirituala si energetica a materialelor naturale comparativ cu plasticele inerte din acest punct de vedere. Am un material cu un trib care folosea drept podoabe plante si frunze naturale alaturi de pictura pe piele. Am observat si in lumea asa zis civilizata o reintoarcere la natural si la folosirea florilor naturale drept podoaba.
8. Cine poarta bijuterii etnice? Nu ma refer aici la cei care fac parte din culturile respective, ci la clientii tai, la cei ce poarta astfel de accesorii. Este oare o declaratie pe care ei o fac lumii? Incearca sa transmita un anumit mesaj?
Nu stiu sa-ti raspund la aceasta intrebare pentru ca nu-mi cunosc clientii dar banuiesc ca majoritatea care poarta acest gen de bijuterie sunt dintre cei care iubesc natura si naturalul. Depinde foarte mult de ce gen de bijuterie Etnic este purtata si unde. Poate ca americanii care poarta bijuterii amerindiene, incearca sa transmita ceva, simpatie, acceptare a indienilor, declaratie de pace. Este o supozitie. Eu personal le iubesc, ma caracterizeaza, si atuci cand iubesti o faci pur si simplu fara sa analizezi de ce.
9. Iti multumesc din suflet pentru timpul acordat. In final am sa te rog sa faci unele completari legate de bijuteriile etnice in general sau despre accesoriile tale din categoria etnic, aspecte pe care nu le-am surprins in intrebarile din interviu.
Ce-as mai putea spune ? Mi-am propus ca in viitor sa extind colectia Etnic si pe langa bijuterii sa confectionez si alte accesorii etnice genti, bluze, portofele, papuci, tot ce intra la accesorii. Apoi sa extind aria geografica la toate popoarele lumii. Fiecare popor are ceva traditional care poate inspira si in sensul acesta mi-am adunat deja ceva material documentar care de data aceasta il voi folosi in sensul corect: documentare – creatie. Daca voi reusi ce mi-am propus m-am gandit ca ar trebui sa deschid un nou magazin numai cu produse de inspiratie etnica pe care le consider deja nisa mea pe Breslo.
Draga Kiti, iti doresc succes in ceea ce ti-ai propus. Multa sanatate pentru ca sa duci la indeplinire toate aceste planuri. Multa imaginatie si cat mai multe accesorii savuroase. Multumesc pentru interviu.
5 comentarii:
Mi-a facut o reala placere sa citesc aceste randuri!!!O sa vin mai des!!!
Multumim frumos.
Felicitări pentru idee Veronica şi mulţumiri Cristinei pentru interviu! Mi-a plăcut să-l citesc şi vreau să o felicit pentru orginalitatea colecţiei ei Etnice! Să crească cât mai mare! Mult succes!
Multumesc Ronnie, multumesc Ioana.Si eu sper sa creasca dar fara ajutor nu poate iar timpul meu zboara atat de repede...iar eu vreau sa fac atat de multe. A fost un film candva cu un tip care s-a copiat in mai multe exemplare si fiecare facea cate ceva.As avea si eu nevoie de niste dubluri.
După căsătorie, viața mea a fost atât de grea, încât soțul meu a început să urmărească alte femei pentru că nu i-am dat un copil după ce am așteptat câțiva ani. Mi-am văzut căsnicia dispărând. Am făcut tot posibilul pentru a schimba situația, dar nimic nu a funcționat până l-am întâlnit pe Dr. DAWN, un vindecător spiritual. Dr DAWN mi-a salvat viața și căsnicia. acum am 3 copii. Sunt recunoscător Dr. DAWN și de aceea îmi las mărturia oricărei persoane care suferă de probleme conjugale și de fertilitate. E-mail de contact: dawnacuna314@gmail.com
Whatsapp:+2349046229159
Trimiteți un comentariu